Školski projekt 2024./2025.

Tjelesna pismenost u nastavi

Pojam tjelesne pismenosti odnosi se na sposobnost pojedinca da posjeduje motivaciju, samopouzdanje i tjelesne kompetencije potrebne za sudjelovanje u tjelesnim aktivnostima, kao i na razumijevanje važnosti tjelesne aktivnosti i zdravstvenih koristi koje iz toga proizlaze. Ove karakteristike pridonose stvaranju navika koje omogućuju dugoročno održavanje aktivnog stila života (Whitehead, 2013).

Mjesto za aktivni odmor, zabavu i razmjenu iskustava. 

O projektu...

Tjelesna aktivnost nužna je za održavanje čovjekova zdravlja. Učenje i podučavanje u tjelesnoj i zdravstvenoj kulturi mora biti usmjereno prema cjeloživotnoj tjelesnoj aktivnosti, a da bi učenike motivirali na zdrav i aktivan život, mora im se objasniti zašto je poželjno živjeti zdravo i tjelesno aktivno te kako to postići.
Tjelesna aktivnost  neophodna je za obavljanje svakodnevnih zadaća, stoga je moramo pozitivno predstavljati na svim nastavnim predmetima, a ne samo na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture.

 

...

CILJEVI PROJEKTA:

  • Osvijestiti učenike o važnosti svakodnevnog provođenja tjelesne aktivnosti
  • Upoznati učenike s dobrobitima i utjecajem tjelesne aktivnosti na njihov zdravstveni status
  • Motivirati učenike na promjene životnih navika
  • Potaknuti učenike na stvaranje zdravog i aktivnog života

ISHODI PROJEKTA:

  • Stvaranje pozitivnog stava prema vježbanju
  • Samostalno provođenje tjelesnih aktivnosti u slobodno vrijeme
  • Sudjelovanje u aktivnostima koje uvažavaju različitost i poštovanje drugoga
  • Osvješćivanje da su tjelesna aktivnost, zdrava prehrana, spavanje i stres bitni u održavanju postotka masti na željenoj razini
  • Usvajanje zdravih životnih navika znajući što, kako i kada vježbati te kako konzumirati pravilnu prehranu

NAČINI OSTVARIVANJA ISHODA:

Međupredmetna korelacija.

PROVEDBA PROJEKTNIH AKTIVNOSTI:

Sve aktivnosti provedene su na nastavnim satima odgojno-obrazovnog programa potpore, potpomognutog i obogaćenog učenja (A2 sati) u školi koja sudjeluje u eksperimentalnom programu Osnovna škola kao cjelodnevna škola – Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja.

Provedene aktivnosti

Razredna nastava:

TEMA:

ČUDESNO LJUDSKO TIJELO

AKTIVNOSTI:
  • Upoznavanje organa i rada organskih sustava: rad bubrega filtriranjem, rad srca računanjem otkucaja srca prije i nakon aktivnosti te u mirovanju.
  • Otkrivanje povezanosti poremećaja u prehrani koristeći online aplikaciju.
  • Upoznavanje organa i organskih sustava koristeći VR naočale.
  • Mjerenje kapaciteta pluća i tehnike disanja.
  • Izrada plakata sa savjetima za očuvanje zdravlja i istraživanje važnosti namirnica koje djeca manje vole (špinat, mahuna, riba) i njihova važnost za ljudsko tijelo.
  • Istraživanje pokreta tijela tijekom određenih sportskih aktivnosti, oblikovanje skulptura alufolijom, oblaganje papirom i bojanje.
MEĐUPREDMETNA POVEZANOST:

Priroda i društvo, Likovna kultura, Tjelesna i zdravstvena kultura

TEMA:

SPORT OKO NAS

AKTIVNOSTI:
  • Olimpijske i paraolimpijske igre: otkrivanje što su to olimpijske igre, upoznavanje sportova, izrada likovnog rada tehnikom kolaž, komplementarni kontrasti i geometrijski oblici s motivom – znak za sport, upoznavanje s književnim tekstom koji obrađuje temu paraolimpijskih igara, igre u kojima učenici provode određene aktivnosti bez jednog od organa, pisanje poruka ohrabrenja osobama s invaliditetom, reportaža o paraolimpijcima RH.
  • Svijet rukometa – istraživanje o rukometašima RH, izrada plakata i dovršavanje portreta rukometaša likovnom tehnikom olovkom, razgovor s učenicima Škole o omiljenom sportu i bave li se sportom, intervju s učenicom odbojkašicom i učiteljicom Marijom Penavom.
MEĐUPREDMETNA POVEZANOST:

Sat razrednika, Hrvatski jezik, Likovna kultura, Tjelesna i zdravstvena kultura

TEMA:

SNALAZIM SE I AKTIVAN SAM

AKTIVNOSTI:
  • Snalaženje u prostoru i korištenje kompasa u vanjskom prostoru – obrada nastavnih sadržaja na satu Prirode i društva.
  • Orijentacija i praktični dio sa sportskim kompasima.
  • Snalaženje u prostoru – „Potraga za blagom“.
  • Predavanje o važnosti tjelesne aktivnosti.
MEĐUPREDMETNA POVEZANOST:

Priroda i društvo, Tjelesna i zdravstvena kultura.

 

TEMA:

JEDEM ZDRAVO I RAZNOLIKO

AKTIVNOSTI:
  • Izrada proizvoda za školski jesenski sajam (domaća tjestenina taranica, pekmez od jabuka).
  • Uključivanje u Tjedan školskog doručka.
  • Provođenje ankete o omiljenom voću i povrću učenika od 1. do 4. razreda i izrada grafikona na temelju istraživanja.
  • Priprema zdravog i šaljivog doručka na tanjuru u domu učenika, opisivanje voća i povrća i pogađanje naziva.
  • Izrada zdravog portreta koristeći kolaž voća i povrća i izrada voćnog i povrtnog “Superjunaka”.
  • Testiranje okusa određenog voća s povezom preko očiju i istraživanje Jabuke – kraljice voća.
MEĐUPREDMETNA POVEZANOST:

Sat razrednika, Likovna kultura, Matematika

Predmetna nastava:

HRVATSKI JEZIK

TEMA:

KNJIŽEVNO DJELO POLJUBIT ĆU JE USKORO, MOŽDA

AKTIVNOSTI:

Četiri radionice:

1. VELIKI PROBLEM DANAŠNJICE – PRETILOST
Usmenim izlaganjem učenici su naučili što je pretilost, koji su joj uzroci te posljedice. Računali su svoj indeks tjelesne mase te indeks tjelesne mase glavnog lika iz lektire. Prikazom istraživanja osvijestili su se o tome koliko su zapravo djeca njihove dobi tjelesno aktivna, koliko vremena provode u prirodi, koliko sjedeći i koristeći računalo te koliko ih sudjeluje u organiziranom sportu. Upoznali su se s preporukama Svjetske zdravstvene organizacije o razinama dnevne tjelesne aktivnosti za njihovu dobnu skupinu. Scenskom improvizacijom primijenili su naučeno te podijelili savjete za zdraviji, aktivniji i sretniji život.

2. VOĆNA SALATA
Prema receptu pročitanom u knjizi Poljubit ću je uskoro, možda napravljena je voćna salata. Učenici su oprali ruke i voće te sve nasjeckali, promiješali i servirali u zdjele. Cilj aktivnosti bio je osvijestiti učenike da i zdrava hrana može biti jako ukusna te da prehrana jako utječe na zdravlje.

3. TJELESNA AKTIVNOST +  PRAVILNA PREHRANA = ZDRAVO TIJELO
Učenici su bili podijeljeni u skupine i svaka je skupina dobila papir na kojemu su bili ispisani obroci koje je Filip, glavni lik iz lektire, pojeo. Putem aplikacije učenici su pronašli koliko pojedina namirnica ima kalorija i izračunali koliko je kalorija Filip unio u svoje tijelo. Zatim su vozeći sobni bicikl i preskakujući vijaču s pametnog sata iščitali koliko su kalorija potrošili. Izračunali su koliko dugo se mora voziti bicikl ili preskakati vijača da bi se potrošile unesene kalorije. Usporedbom unesenih i potrošenih kalorija naučili su što je i kako se ostvaruje kalorijski deficit.

4. KRETANJE I EMOCIJE
Prepoznavanjem emocija s fotografija i povezivanjem s događajima iz knjige naučili su zašto je važno i na koje sve načine mogu izraziti emocije. Pratili su različite obrasce ponašanja glavnoga lika iz književnog djela i njegovu pozitivnu promjenu. Sve to zaokružili su kardiovježbom i zajedničkim plesom jer tjelesna aktivnost pozitivno utječe na raspoloženje.

 

ISHODI:

OŠ TZK D. 5. 1. Izvodi složenije vježbe za aktivaciju sustava za kretanje i pravilno
držanje tijela. 
OŠ TZK D. 7. 2. Usvaja potrebno znanje o zdravoj prehrani i njezinu utjecaju na
zdravlje
OŠ TZK D. 6. 2. Prepoznaje utjecaj prehrambenih navika i tjelesnog vježbanja na
reguliranje i održavanje tjelesne mase.

 

TEMA:

GLAGOLI PO VIDU

AKTIVNOSTI:

Ekipna elementarna igra: “Čovječe, pokreni se!”
Tročlane skupine učenika borile su se koja će prva napraviti krug po dvorani. Svaka je skupina krenula iz svoga kuta, a bacanje kocke odredilo je ispod kojeg čunja izvlače zadatak. Zadatci su bili scenski improvizirati zadani glagol uz zadani rekvizit te odrediti je li glagol svršen ili nesvršen. Učenici su izvodili jednostavna kineziološka znanja kao što su baciti ili bacati loptu, preskakati ili preskočiti vijaču, provlačiti se ili provući kroz okvir švedskog sanduka. Ako bi odgovorili točno, pomaknuli bi se naprijed. Tjelesnom su aktivnošću pokazali da razumiju svojstvo glagola da svojim oblikom izriču svršenost ili nesvršenost 

 

ISHODI:

OŠ TZK A. 6. 1. Izvodi jednostavna kineziološka znanja
OŠ TZK D. 6. 3. Sudjeluje u natjecanjima koja razvijaju sposobnost samoregulacije,
suradničkog odnosa i nenasilnog rješavanja sukoba.

 

 

TEMA:

TJEDAN SVEMIRA

AKTIVNOSTI:

Učenici sudjeluju u zabavnoj i edukativnoj aktivnosti u kojoj prolaze niz izazova osmišljenih prema stvarnim treninzima astronauta. Kroz motoričke zadatke za razvoj ravnoteže, koordinacije, snage i orijentacije u prostoru, rješavanje problemskih zadataka te vježbe timskog rada, učenici stječu uvid u fizičke i mentalne pripreme potrebne za let u svemir. Aktivnost potiče razvoj snalažljivosti, suradnje i interesa za znanost i istraživanje svemira.

ISHODI:

FIZ OŠ D. 7. 6. Povezuje rad s energijom tijela i analizira pretvorbe energije.
FIZ OŠ A. 7. 11.
FIZ OŠ B. 7. 11.
FIZ OŠ C. 7. 11.
FIZ OŠ D. 7. 11. Rješava fizičke probleme.

OŠ TZK D. 7. 1. Izvodi i razumije utjecaj vježbi za pravilno držanje tijela, pokretljivost zglobova i povećanje mišićne izdržljivosti i snage.

 

 

TEMA:

ODREĐUJEM SNAGU

 

AKTIVNOSTI:

Učenici se upoznaju s osnovama sigurnog penjanja na umjetnu stijenu, nakon čega se penju do svoje maksimalne visine. Mjere vrijeme potrebno za uspon i visinu koju su postigli, a zatim pomoću jednostavne formule računaju približnu snagu koju su pri tome koristili (rad podijeljen s vremenom). Aktivnost povezuje tjelesnu aktivnost i fiziku pri čemu potiče razumijevanje pojmova rad, energija i snaga te razvija vještine samoprocjene i analize vlastitih sposobnosti.

ISHODI:

FIZ OŠ B. 7. 2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile.
FIZ OŠ 7. 4. Analizira uvjete ravnoteže tijela i zakonitost poluge.
FIZ OŠ A. 7. 11.
FIZ OŠ B. 7. 11.
FIZ OŠ C. 7. 11.
FIZ OŠ D. 7. 11. Rješava fizičke probleme.

OŠ TZK D. 7. 1. Izvodi i razumije utjecaj vježbi za pravilno držanje tijela, pokretljivost zglobova i povećanje mišićne izdržljivosti i snage.

 

 

LIKOVNA KULTURA

TEMA:

ILUZIJA I STVARNI OSJEĆAJ KRETANJA

 

AKTIVNOSTI:

Učenici su bili podijeljeni u parove, jedan učenik je izvodio različite vježbe te zauzimao određenu poziciju pokreta dok je drugi učenik izrađivao skicu. Na osnovu skica učenici su izrađivali skulpture od gline.

ISHODI:

OŠ TZK A. 6. 1. Izvodi jednostavna kineziološka znanja
OŠ LK A.6.2.Učenik demonstrira fine motoričke vještine uporabom i variranjem različitih
likovnih materijala i postupaka u vlastitome likovnom izražavanju.
OŠ LK B.6.2. Učenik opisuje stvaralački proces, opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni
rad i radove drugih učenika te ukazuje na zanimljiva rješenja ili moguća poboljšanja.

 

 

POVIJEST

TEMA:

GRČKI GRADOVI – DRŽAVE: SPARTA I ATENA

 

AKTIVNOSTI:

Učenici  na izvornom tekstu (interpretacija Plutarha) i slikovnom materijalu uče o odgoju djece u Sparti u kontekstu Sparte kao vojničkog polisa.

ISHODI - učenik/ica objašnjava:

– odgoj muške djece u Sparti
– važnost tjelesnog zdravlja i spremnosti u spartanskom (vojničkom) odgoju i uspješnosti
djelovanja spartanske vojske
– važnost redovne tjelovježbe za svakodnevno zdravlje

TEMA:

RATOVI STARE GRČKE

 

AKTIVNOSTI:

Učenici proširuju udžbenički tekst i pripadajuće materijale o tijeku grčko-perzijskih ratova učeći o maratonu kao suvremenoj natjecateljskoj disciplini.

ISHODI - učenik/ica objašnjava:

– ulogu atenskog vojnika Filipida u bitki kod Maratona i važnost njegove fizičke spreme za
ostvareni pothvat
– povezanost antičke bitke sa suvremenim sportskim natjecanjem
– važnost redovne tjelovježbe za svakodnevno zdravlje

TEMA:

STARI SVIJET – PISMO, UMJETNOST, RELIGIJA, FILOZOFIJA

 

AKTIVNOSTI:

Učenici samostalnim istraživačkim radom i izradom PowerPoint prezentacije uče o antičkim Olimpijskim igrama te sloganu i simbolu modernih Olimpijskih
Igara. Također, učili su o prvim disciplinama na OI te se okušali u bacanju koplja i diska.

ISHODI - učenik/ica objašnjava:

– navodi najstarije sportske discipline na antičkim Olimpijskim igrama
– uspoređuje sportske discipline na antičkim i suvremenim igrama
– demonstrira discipline iz antičkog petoboja
– objašnjava slogan modernih Olimpijskih igara
– objašnjava važnost redovne tjelovježbe za sportska natjecanja i svakodnevno zdravlje

TEHNIČKA KULTURA

TEMA:

ZANIMANJA

Učenici osmog razreda proučavaju različita tehnička zanimanja s posebnim naglaskom na zdravlje radnika – kako rad u tim zanimanjima utječe na zdravlje, koji su rizici i kako se oni mogu spriječiti.

Cilj:

  • Upoznati različita tehnička zanimanja ( npr. stolar, automehaničar, elektrotehničar, CNC operater…)
  • Razumjeti osnovne radne zadatke, alate i radne uvjete u tim zanimanjima
  • Istražiti moguće zdravstvene rizike povezane s tim poslovima (npr. buka, prašina, opasne tvari, naprezanje…)
  • Prepoznati važnost zaštitne opreme
  • Razvijati vještine timskog rada, istraživanja i prezentiranja.
ISHODI:

Učenik:

  • Imenuje i opisuje tehničko zanimanje i osnovne alate zadatke.
  • Objašnjava koji zdravstveni rizici mogu biti prisutni u tim poslovima.
  • Navodi osobna zaštitna sredstva i pravila sigurnosti pri radu.
  • Prepoznaje važnost prevencije bolesti i ozljeda na radnom mjestu.
  • Razvija odgovornost za zdravlje i sigurnost u budućem profesionalnom životu.
  • Izrađuje plakat / PowerPoint prezentaciju pojedinačno i kao razred video uradak sa prikupljnim informacijama.

OSTALE AKTIVNOSTI:

"Od imanja, najvažnije je zdravlje..."

"...budi tjelesno aktivan - budi zdrav!"

Skip to content